איחוד משפחות

לתקציר - מאגר סביר

בג"צ 711/86

מחמד מחמוד ג'בארה

נגד

מפקד כוחות צה"ל באיזור יהודה ושומרון

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק

[13.5.87, 12.4.87]



הנשיא מ' שמגר
המשנה לנשיא מ' בן-פורת
השופטת ש' נתניהו


בקשה למתן צו-על-תנאי


עו"ד הגב' לאה צמל - בשם העותר
עו"ד הגב' תמר הקר - בשם המשיב

פ ס ק - ד י ן


הנשיא מ' שמגר


העותר הוא אביו של ג'אבר מוחמד ג'אברה שיצא את איזור יהודה ושומרון בשנת 1974 והתגורר מספר שנים בארה"ב. לאחר מכן שב לזמן מה כמבקר לאיזור יהודה ושומרון. אחר כך חזר לירדן, שהה לאחר מכן בפנמה, שוהה עתה שוב בירדן ומבקש עתה להפוך לתושב קבע באיזור יהודה ושומרון, מקום בו נמצאים אשה אותה נשא בינתיים ושלושת ילדיו הקטינים בני 5 ,6 ושבעה חודשים, לפי הענין.

פרקליטתו המלומדת של העותר טענה כי במקרה דנן לא מדובר על בקשה של איחוד משפחות אלא הטענה המועלית על ידה היא של זכות הנובעת מרצף תושבות מאחר ותושבותו של בן העותר לא נפסקה, לטענתה, על ידי נסיעתו לארה"ב בה שהה עד שנת 1980. עתירתו של העותר היא, על כן, כי תושבותו של הבן תוכר בזכות תושבות העבר ולאו דווקא במסגרת איחוד המשפחות. לחילופין, ביקשה הפרקליטה המלומדת כי הרשויות יידרשו להכיר בבן העותר כמי שעונה לקריטריונים של איחוד המשפחות. היא גם הצביעה על כך כי האשה אשר חיה בנפרד מבעלה אינה מוכנה לעבור לירדן, מקום בו נמצא בעלה ואפילו דרשה גט כתוצאה מן הפירוד המתמשך האמור בינה לבין בעלה.

באת הכוח המלומדת של המדינה הודיעה לבית המשפט כי הרשויות נכונות להעניק לבן של העותר אישור שהייה של חודש ימים כדי שיבקר ביהודה ושומרון לשם הסדרת עניניו.

עיקרו של דבר, באת הכוח המלומדת של המשיב הצביעה על כך כי הטענה בדבר רצף התושבות, המותנית בהכרח במתן הסבר על נסיבות השהייה מחוץ לאיזור במשך שנים רבות הן בארה"ב והן בפנמה, אינה עולה מתוך תצהיר כלשהו של בן העותר או של אשת העותר, היינו אין בפני בית המשפט מערכת עובדות מאומתת הנובעת במישרין מאמירתם של אלה הקשורים במישרין לענין. זאת ועוד, הפרקליטה המלומדת הוסיפה כי פשרה של הנסיעה לפנמה ונסיבותיה אינן נהירות לה. גם מתצהירו של העותר לא עלה הסבר מניח את הדעת בנושא זה.

טיעון עקיף ובלתי מאומת כמתואר, אשר אין בו כדי לאפשר לבית המשפט הסקת מסקנות בדוקות על יסוד תצהיר של הנוגע בדבר, יש בו כדי לשלול את הביסוס הראשוני מן הטענה בדבר תושבות רצופה. כן יש בכך גם כדי להכביד על כל החלטה בענין איחוד משפחות, שהרי גם זו צריכה להתבסס על מערכת נתונים בדוקה.

בנסיבות הענין סברנו כי אין מקום להתערבותו של בית המשפט ולמתן צו-על-תנאי כמבוקש, כי נראה לנו שבהיעדר הצגה מלאה ומדוייקת של הפרטים מפיהם של הנוגעים בדבר, כאשר לא היה כל קושי להשיג מהם תצהירים בנושאים אלה, אין מקום להתערבותו של בית המשפט.

העתירה נדחית.

המשנה לנשיא מ' בן-פורת


אני מסכימה. כאשר יבוא הבן (אם יבוא) לישראל על סמך אישור שהרשויות

נכונות להעניק לו, תהיה לו הזדמנות להגיש עתירה לשלטונות תוך מתן הסברים מלאים, ולא מן הנמנע שיהא בכך כדי לשנות את תמונת המצב לטובתו. אולם אין להקדים את המאוחר. בינתיים, כהחלטתו של הנשיא הנכבד, דין העתירה להידחות.

השופטת ש. נתניהו


אני מסכימה.

הוחלט כאמור בפסק דינו של הנשיא.

ניתן היום, י"ד אייר התשמ"ז (13.5.87).