המוקד להגנת הפרט - המוקד למשרד הפנים: יש לתקן לאלתר את הנוהל המעודכן של הוועדה הבינמשרדית למתן מעמד מטעמים הומניטאריים, המונע ממחוסרי מעמד בעולם הגשת בקשות לוועדה ומותירם ללא כל אפיק חלופי
חזרה לעמוד הקודם
12.02.2018

המוקד למשרד הפנים: יש לתקן לאלתר את הנוהל המעודכן של הוועדה הבינמשרדית למתן מעמד מטעמים הומניטאריים, המונע ממחוסרי מעמד בעולם הגשת בקשות לוועדה ומותירם ללא כל אפיק חלופי

פלסטינים רבים המתגוררים בירושלים המזרחית אינם מחזיקים במעמד אזרחי חוקי במקום כלשהו בעולם כולו. ברקע חוסר המעמד נסיבות מגוונות, שמקורן על פי רוב במכשולים הרבים שמערימה ישראל בדרכם של פלסטינים תושבי ירושלים המזרחית המבקשים לרשום את ילדיהם במשרד הפנים, בעיקר כאשר הרישום אינו נעשה בסמוך ללידה.

הזכות למעמד אזרחי היא תנאי למימוש זכויות רבות אחרות הנשללות מחסרי המעמד. חסרי מעמד בישראל אינם זכאים לקבל שירותים מהמוסד לביטוח לאומי או טיפול רפואי בקופות החולים, להירשם לבתי ספר או לפתוח חשבון בנק, לעבוד כחוק, להוציא רישיון נהיגה ומסמכי נסיעה לחו"ל או לרשום רכוש על שמם, והם אף חשופים לסכנת מעצר בכל מפגש עם אנשי כוחות הביטחון. כתוצאה מכך הם גם מתקשים להקים משפחות ולקיים קשרים חברתיים.

ואולם, למשרד הפנים אין נהלים המסדירים הליכים למתן מעמד לפלסטינים המתגוררים בישראל שנים רבות ללא מעמד. הדרך היחידה הפתוחה בפני חסרי מעמד המבקשים להסדיר את שהייתם בביתם היא הגשת בקשה לוועדה הבינמשרדית למתן מעמד מטעמים הומניטאריים. ועדה זו הינה הגוף המייעץ למשרד הפנים בבחינת בקשות הומניטאריות למתן מעמד בישראל לזרים שאינם זכאים לו לפי הקריטריונים הקבועים בחוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952 (למעט תושבי השטחים הכבושים או נתיני מדינות המוגדרות כמדינות אויב).

ביום 31.12.2017 פירסם משרד הפנים גרסה עדכנית לנוהל המסדיר את עבודתה של הוועדה הבינמשרדית, ובה נוספו דרישות מחמירות חדשות.


במכתב למשרד הפנים מיום 11.2.2018, דרש המוקד את תיקונה של דרישת הסף החדשה הקבועה בסעיף ד2, על פיה על מגיש הבקשה להציג "דרכון תקף לשנתיים מעבר לתוקף הרישיון המבוקש", אלמלא כן, לא תתאפשר הגשת הבקשה. המוקד הדגיש במכתבו כי הוועדה הוקמה, בין היתר, לשם מתן מענה למחוסרי מעמד בעולם – שמטבע הדברים אינם מחזיקים בדרכון כלשהו – ולפיכך יש לקבוע בנוהל כי דרישת הסף האמורה לא חלה עליהם.


עוד דרש המוקד כי יתוקן סעיף ה2, בו נקבעה דרישה בלתי הוגנת לפיה במקרה בו חסרים פרטים או מסמכים רלוונטיים לתמיכה בבקשה, על המבקש להשלימם תוך עשרה ימים, ואם לא כן, הבקשה תיבחן כמות שהיא ועשויה בשל כך להידחות על הסף. המוקד הדגיש כי הפונים לוועדה ברובם משתייכים לאוכלוסיות מוחלשות אשר ההתנהלות מול מערכות ביורוקרטיות סבוכה עבורם ממילא, וכי מתן פרק זמן כה קצר להשלמת מסמכים נוספים היא דרישה בלתי הוגנת ובלתי סבירה. כן ציין המוקד, כי הוועדה עצמה נוקטת סחבת קשה בטיפול בבקשות המוגשות לה, ולפיכך אין זה ראוי שהיא תעלה דרישות שהיא עצמה רחוקה מלעמוד בהן.

נושאים קשורים